Experimenteren met de Brusho Crystal Colours

Wat kan ik allemaal met Brusho’s?

Zoals jullie weten heb ik van Sinterklaas een set met Brusho Crystal Colours gekregen. Ik heb ze voor de kerst al even gebruikt om een paar kerstkaarten te maken. In de kerstvakantie ben ik er echt voor gaan zitten en echt los gegaan. Ik heb verschillende technieken uitgeprobeerd en laat die hier graag zien.

Embossen en dan in fases met Brusho Crystal Colours inkleuren

De eerste techniek is min of meer dezelfde als de techniek die ik voor de kerstkaarten heb gebruikt. Ik heb een van de stempels van de Eastern Beauty stempel set gebruikt. Het is de stempel die ook als bloem kan worden gebruikt. Die bloem heb ik meerdere keren en in goud geëmbosst op aquarel papier. Ik gebruikte het Tim Holtz Distress Watercolor Cardstock. Het heeft dezelfde mooie kwaliteit als het aquarel papier van Stampin’ Up!, maar heeft twee voordelen. Het is wit en is aan één kant glad zodat je er goed op kunt stempelen. Ik heb eigenlijk voor alle Brusho kaarten dit papier gebruikt en als ik er op wilde stempelen de gladde kant gebruikt.


Het sentiment komt van de stempel set Flurry of Wishes en heb ik ook in goud geëmbosst. Met een aquapainter heb ik alleen het middelste deel van de bloemen nat gemaakt en met een rode brusho bestrooid. Dit heb ik laten drogen en toen het buitenste deel van de bloemen met de aquapainter nat gemaakt en met geel brusho poeder bestrooid. Ik heb met de aquapainter de brusho’s een beetje gemengd zodat een zacht verloop ontstaat. Toen alles weer droog was heb ik op de achtergrond met de aquapainter groene brusho aangebracht.

Regenboog Brusho

De tweede kaart heb ik net wat anders gemaakt. Ik heb de Tree Rings stempel een achtergrond gestempeld en die met koper poeder geëmbosst.

Met twee blaadjes scrappapier heb ik gezorgd dat er alleen een diagonale strook aquarel papier onbedekt is en die met Brusho poeder in een regenboogvolgorde bestrooid. Van een beetje een hoogte heb ik water over de het hele stuk papier gespoten. Iedere keer even wachten en kijken wat de Brusho’s doen en dan weer wat meer water. Daar waar nodig heb ik met een aquapainter witte stukken bedekt met de vloeibare Brusho’s. Toen alles goed droog was heb ik met een van de vierkante stitched shapes, 6 vierkantjes uitgestanst. Deze heb ik op zwarte geschulpte vierkantjes geplakt en die weer op een stuk koper folie papier geplakt. Als kaartbasis heb ik Thick Very Vanilla papier gebruikt. Ik heb geen sentiment toegevoegd, de Brusho’s zijn te mooi om er iets overheen te plakken.

Brusho op voorgedrukt aquarel papier

Ik had nog aquarel papier liggen van de Action, dat al voorbedrukt was met wit en of goud. Ik was benieuwd wat het effect van de Brusho’s hierop zou zijn. Bij de eerste kaart heb ik weer eerst alleen een deel van het papier nat gemaakt en dan de Brusho’s er over gestrooid. Bij de tweede en de derde kaart heb ik het papier eerst helemaal nat gemaakt en dan de Brusho’s er over gestrooid. Het papier is heel dun en gaat dus erg bobbelen, maar met veel stroken foam tape op de achterkant (kaart 1 en 3) blijft het redelijk strak zitten. Het papier met de hartjes er op vond ik niet zo goed gelukt dus heb ik er cirkels uit gestanst en die opgeplakt.

Om er vervolgens echte kaarten van te maken heb ik voor de eerste kaart alleen een sentiment toegevoegd en het aquarel papier op een rode kaartbasis geplakt. Voor de tweede kaart heb ik de hartjes cirkels op gekleurde geschulpte cirkels geplakt en die op een witte kaartbasis geplakt. Het sentiment komt van de Perennial Birthday stempelset. Ik heb de stempel met sponge daubers in drie kleuren beïnkt en op vellum gestempeld.  Daarna heb ik de tekst nog een keer met Versamark gestempeld en met clear embossing poeder geëmbost. Voor de derde kaart heb ik voor het sentiment ook weer gebruik gemaakt van de Perennial Birthday stempel set. De kaarsje komen van de Picture Perfect Birthday Stempelset.

Embossen op een Brusho ahtergrond

De volgende techniek is een beetje het tegenovergestelde: eerst een achtergrond maken met Brusho’s en daar dan een afbeelding op embossen.Voor beide kaarten heb ik groene, blauwe en gele Brusho’s gebruikt. Het kan op twee manier en het effect is min op meer hetzelfde. Op een stuk aquarel papier strooi je meerder kleuren brusho’s en dan spray je water over de Brusho’s heen. Of je sprayt eerst water op je aquarel papier en strooit er dan Brusho poeders overheen. Voor beide manieren geldt dat je naar behoefte nog wat meer water kunt toevoegen en met een aquapainter de Brusho’s een beetje kunt mengen.
Voor de eerste kaart heb ik vrij veel water toegevoegd zodat er een zachte blend ontstaat. Voor de tweede kaart heb ik minder water gebruikt waardoor een wat grilligere achtergrond ontstaat waarin je de individuele kleuren nog herkent. Voor beide manieren geldt dat je de achtergrond goed moet drogen voordat je verder gaat.

Voor de eerste kaart heb ik grootste bloem en de tak met blaadjes van de Falling Flowers stempelset gebruikt. Om de bloemen en blaadjes achter elkaar te kunnen stempelen heb ik een masking techniek gebruikt. Masking doe je door de bloem die je als eerste gestempeld hebt af te dekken met een stuk masking papier dat je eerst gestempeld hebt met die zelfde bloem en vervolgens uitgeknipt hebt. Zo doe je dat met alle bloemen en blaadjes waar je nog iets “achter” wilt stempelen. Met een stamp positioning tool heb ik alle bloemen en blaadjes eerst gestempeld in Night of Navy inkt en vervolgens met Versamark zodat ik ze met clear poeder kon embossen. Ik heb eerst geprobeerd de bloemen en blaadjes lichter te maken dan de achtergrond door de Brusho’s met een aquapainter met water te verdunnen. Dat effect was erg klein dus toen heb ik wat anders verzonnen. Ik heb een beetje witte inkt uit de Refill op een een stempel blok gedruppeld en met een beetje water verdund. Dat heb ik op de blaadjes van de bloemen en takjes aangebracht zodat het lijkt of die wat lichter zijn dan de achtergrond. Toen alles droog was heb ik nog wat Wink of Stella aangebracht op de bloemen en blaadjes. Voor de achtergrond op de kaartbasis heb ik de grote stempel van de Falling Flowers in Night of Navy gestempeld.

Voor de tweede kaart heb ik een grote bloem met de masking techniek meerdere keren in wit geëmbosst op de droge Brusho achtergrond. De bloem en het sentiment zijn geen Stampin’ Up! Producten, maar van een gratis stempelset die ik bij het tijdschrift Simply Cards & Papercraft issue 172 heb gekregen. Nadat ik de bloemen geëmbosst had heb ik met een aquapainter in water opgeloste Brusho poeders aangebracht. Ik heb een blauwe brusho opgelost en een groene en daarna de twee gemengd zodat ik drie verschillende kleuren voor de drie bloemen kan gebruiken en die kleuren wel passen bij de achtergrond.

Brusho met Sjablonen

Voor delaatste techniek die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd heb ik sjablonen gebruikt. Ik heb een sjabloon op een stuk aquarel papier gelegd en dan van enige afstand het papier met water gesprayd. Vervolgens voorzichtig het sjabloon van het papier halen en dan het papier met verschillende Brusho’s bestrooien. Je moet een beetje geduld hebben en her en der nog wat meer Brusho’s aanbrengen en dan laten drogen.

Voor de eerste kaart heb ik vervolgens in een bijpassende kleur (Bermuda Bay) twee keer Happy Birthday uitgestanst en op elkaar geplakt en nog wat Wink of Stella aangebracht. Het Crushed Curry lint maakt het af. Voor de tweede kaart heb ik de Brusho kaart als achtergrond gebruikt. Op een stukje Shimmery White heb ik met de aquapainter wat groene inkt aangebracht voor het gras en blauwe inkt voor de lucht. Met de stempels uit de Daisy Delight stempelset heb ik vervolgens wat bloemen op het Shimmery White gestempeld. Met de Hearth & Home stans heb ik uit één van de vellen Wood Textures papier een raam gestanst en dat op het Shimmery White papier geplakt en wat verhoogd op de achtergrond geplakt.

Nog meer Brusho?

Ik heb nog veel meer geëxperimenteerd met de Brusho Crystal Colours en ga dat zeker ook nog meer doen. Het vraagt wel wat oefening met die Brusho’s, maar het leuke is dat je soms verrassende resultaten krijgt. Vooral ook als het niet is wat je voor ogen had. Het is voor mij als behoorlijke control freak goed om met de Brusho’s te werken, je kunt niet goed controleren wat er gebeurt en moet de Brusho Crystal Colours gewoon hun werk laten doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.